Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Wednesday, October 17, 2012

Kuliah Maghrib mingguan atau bulanan

Selepas Ramadhan dan Syawal berlalu..barulah kebanyakan surau dan masjid mula menyusun kembali program kuliah dan ceramah baik mingguan mahupun bulanan. Tiga pegawai dari masjid kami ada berkuliah di sebuah surau. Sudah lebih setahun program tersebut. Rupanya ada juga yang menyatakan rasa tidak puas hati dengan pengkuliah-pengkuliah tersebut. 'macam tak de da dari tempat lain  yang boleh bagi kuliah, asyik dari Masjid ini sahaja' antara rungutannya.

AJK surau pula dalam mesyuarat mereka, merasakan kewangan mereka cepat sangat susut sebab adanya kuliah-kuliah agama ini. Maka mereka putuskan untuk menukar program kuliah maghrib daripada seminggu sekali kepda sebulan sekali. Ahli jemaah yang tidak berpuas hati mula melarikan diri berjemaah di masjid. 

Setelah beberapa ketika, ada personal berpengaruh  menyatakan kita jalankan juga program kuliah secara mingguan. Kita tak minta dana daripada AJK surau. Kita biayai sendiri kos penceramah, pengkuliah dan jamuan makan.

Akhirnya, atas desakan, Kuliah mingguan berjalan seperti biasa. Dan aktiviti-aktiviti pengimarahan yang lain juga akan kembali dirancakkan, tanpa cetusan, penglibatan serius dan  kewangan dari ajk.

Apa petandanya?

No comments :