Monday, July 15, 2013

Ragam Tadarus al-Quran


Amalan tadarus al-Quran dalam bulan ramadhan memang sudah menjadi kelaziman bagi umat Islam termasuklah di Negara kita. Pelbagai versi tadarus yang popular  diamalkan di tempat kita, antaranya :

i)             Bahagikan 30 kumpulan, setiap kumpulan baca 1 juz. Tak sampai 2 jam dah boleh buat majlis khatam. Saya tidak sarankan kaedah ini melainkan setiap kumpulan ahlinya memang mahir baca al-Quran ataupun sekurangnya setiap kumpulan mempunyai seorang munabbih yang akan menegur dan mengajar ahli kumpulan yang lain. Jika tidak..semua akan baca ikut selera masing-masing, hukum hakam tajwid habis dilanggar..yang penting khatam. Tadarus seperti ini biasanya digelarkan dengan Tadarus perdana, sebab dibuat secara besaran dan majlis khatam dapat dilakukan hanya dalam 2 jam bertadarus.

ii)             Tadarus secara harian dalam kumpulan, ada yang baca selepas solat terawih ataupun pada waktu pagi. Rutinnya sejuzu’ satu hari. Dalam kumpulan juga perlu ada yang boleh menjadi guru kepada yang lain.

iii)           Tadarus Fardi, secara sendiri-sendiri..kalau boleh perlu dilazimi oleh setiap muslim..terpulang nak baca banyak ataupun sedikit mengikut kemampuan. Jangan tak baca langsung al-Quran.

Kita bertadarus dengan bacaan yang betul, tidak gopoh..jangan hanya disebabkan nak cepat khatam bacaan kita jadi tunggang langgang..Jika tidak dapat khatam pun tidak mengapa asalkan  dapat membacanya dengan baik. Lebih elok selain kita membacanya ruangkan masa juga untuk meneliti tafsiran ayat-ayat yang telah dibaca.

Sahabat saya, mengajar di sebuah sekolah menengah..dalam bulan Ramadan setiap pagi pelajar dikehendaki bertadarus bersama-sama. Adalah beberapa orang pelajar yang dapat ditangkap kerana ponteng tadarus. Alasannya tiada al-Quran dan sebenarnya memang betul pun dirumahnya langsung tiada al-Quran.

Mereka dirotan oleh Pengetua di punggung. Nak jadikan cerita ada pula yang semasa dirotan menepis rotan dengan tangan. Akibatnya tangannya luka..Siap report ke Balai polis. Pengetua pun dipanggil untuk  memberi keterangan di balai.

Bila selidiki mak ayah pelajar tersebut, memang merupakan kaki judi, tidak menunaikan solat jumaat ..kasihan kepada anaknya..anak menjadi begitu mungkin  kesan dari  persekitaran keluarganya. Dan dirumahnya memang  tiada al-Quran.

Jom kita bertadarus..jadikan membaca al-Quran sebagai rutin dan wirid harian kita.. inilah bacaan yang terbaik berbanding kita membaca apa jenis buku dan akhbar yang lain.

ps : Masjid kami menganjurkan tadarus bermula jam 8.00 pagi. Siapa yang berada di kawasan sekitar boleh lah join..

No comments: