Wednesday, October 02, 2013

Aneka Ragam Pegawai Masjid-1


Sesi temuduga khas untuk pegawai masjid.

Ceritanya begini : Kebanyakan setiap masjid mempunyai dua orang  imam yang dibayar elaun oleh JAKIM, (masjid daerah pun hanya ada dua imam, sama macam masjid kampung sahaja). Imam 1 terpaksa melepaskan jawatannya kerana diamanahkan oleh partinya untuk bertanding PRU baru ini. Natijah dari PRU tersebut beliau telah kalah.
Oleh sebab jasanya dari awal lagi membangunkan masjid tersebut dan memang kebanyakan orang tahu yang  masjid tersebut naik bangunnya atas imam tersebut, maka orang ramai pun mencadangkan kembali imam tersebut memegang semula jawatannya. 
Namun ada pihak-pihak yang tidak senang duduk, berusaha untuk tidak menaikkan imam tersebut. Memang di dunia ini walaupun kehendak orang ramai tetapi kalau orang-orang besar jawatan kat dunia ini tak nak..susahlah nak dapat  jawatan si imam tersebut. Walau pun kini beliau masih setia menjadi imam sukarela sebab masjid tersebut tiada imam. Namun jawapan dari pihak atasan untuk beliau masih sepi..
Masalah lagi, imam 2 masjid tersebut uzur, terbaru kena serangan jantung menyebabkan banyak masa berulang alik ke  hospital..
Rumitnya, bila tiba hari jumaat tiada siapa yang nak baca khutbah. Kalaulah Pengerusi dan ajk masjid bertanggungjawab..depa sendiri yang cover..ini tak..kenalah ambil orang-orang dari pejabat agama dan masjid daerah.. Susahkan pula orang di masjid daerah..Sudahlah pegawainya pun dah ciput..ada pula yang kena cover masjid tersebut..
Inilah yang berlaku apabila tidak profesional dalam memilih pegawai masjid. Warna politik yang diambil kira- kena sama warna dengan Tok 4.. baru boleh..akhirnya susahkan pula pihak lain.. 
Temuduga yang terbaru pula, yang datang tak mudahlah surat sokongannya. Semua YB Dun dan Parlimen derect ke Pengarah JAIP dan TYDP MUIP menyatakan sokongannya weh..



Mesyuarat ajk Koperasi Masjid, antaranya membincangkan untuk penstrukturan semula ajk. Mana-mana ajk yang tiada fungsi dan peranan perlu digugurkan. Biar jumlah ajk sedikit dan tidak popular yang penting mempunyai komitmen yang tinggi.. InsyaAllah koperasi Masjid akan semakin cergas dan aktif.. Ameen.

No comments: