Friday, October 25, 2013

Liku-liku PerjalananKu


Laluan  berbukit dan bengkang bengkok  yang biasa saya lalu berkongsi laluan dengan lori yang membawa bijih dan balak. Setiap hari berpuluh lori  membawa bijih  lalu menggunakan jalan yang berstatus jalan kampung ini. Sehinggakan habis rosak teruk jalan raya. Kerja kontraktor jalan, tampal jalan hari ini esok lusa berlubang balik. Dua tiga bulan lepas tu pula datang lagi kontraktor tampal lagi...suka hati kontraktor dapat projek. Banyak projek banyaklah masyuk.. Sedangkan pengguna awam semuanya merana dek jalan yang rosak teruk dan terpaksa follow lori bijih dan balak.

Semalam ada lori bijih terbalik di area Tembeling. Terpaksa lalu ikut jalan alternatif, jalan kecil di celah-celah rumah orang kampung. Masa sepatutnya 5,6, minit jadi sejam dua tersangkut di lorong-lorong kecil, kesnya jalan kecil..terpaksa pula nak berselisih dengan lori yang memang tak sesuai langsung lalu kat jalan kecil tersebut. Tak pasal-pasal sebuah lori tersangkut pulak di lorong kecil tersebut, orang kampung dengan bantuan lori lain kena tarik lori tersebut barulah boleh kenderaan awam lain meneruskan perjalanan. 




Perjalanan terhenti di jalan alternatif, sementara menunggu lori ditarik.. (lori bijih terbalik kat jalan besar, yang ini lori lain pula) 


Jalan kecil, bila berselisih..kereta yang lowed-lowed tu habislah..


Lebih menyayat hati, ada pula orang kampung tak sedar, ambulan nak lalu..jadi dengan jalan kecil yang berselisih kena pula cuba bagi ruang ambulan lalu..ramai pulak kereta ambil kesempatan follow ambulan.. yang belah bertentangan (belah saya) tengok aje lah..

Cerita lebih menarik, selepas melalui jalan berbatu (dalam proses nak turap jalan) sepanjang lebih kurang 2KM, baru je naik jalan tar tayar kereta saya pecah, di tengah-tengah hutan pulak tu..tak ada rumah area situ..
Memang tayarnya dah boleh ditukar..cuma saya baru bercadang untuk menukarnya di luar negeri (KL) sebab harganya yang lebih murah..




Terima kasih yang tidak terhingga kepada Ustaz Tajuddin (pensyarah IPG), Ustaz Johne (Pegawai masjid) dan dua orang brother RELA yang menolong saya.. Brother RELA memang rutinnya meronda sebab katanya banyak 'budak nakal' di situ..Ahamdulillah sampai ke rumah lebih kurang pukul 11.30 malam. Kalau tiada apa-apa berlaku mungkin dalam pukul 7 malam dah sampai ke rumah..

Esoknya..di kedai tayar..Rezeki kedai tayar..hampir 2k maa..terpaksalah, dah nak guna..kalau tak patah kaki nak bergerak..
Begitulah kisahnya..
Perancangan Allah terhadap hambanya..pasti tersirat hikmah dan pengajaran..

Sekian..




No comments: