Monday, September 26, 2016

Catatan Imam Kecil : Bicara Matahari


Matahari yang sangat indah dipandang dari jauh. Tapi untuk mendekatnya tiada siapa manusia yang mampu. 
...
Nabi Ibrahim ketika belum dilantik menjadi Rasul pernah mengkagumi matahari. 

فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ
Kemudian tatkala ia melihat matahari terbit, dia berkata: "Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar". Maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan. (Al-An'am :78)
...

Ratu Balqis sebelum bertemu dengan Nabi Sulaiman juga pernah menyembah matahari.
وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ
Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak dapat petunjuk, (Al-Naml : 24)
...
Ketika kami mendaki naik ke bukit Tursina dan menunggu matahari terbit, kelihatan mereka dari beberapa buah negara seperti Korea yang begitu teruja menunggu matahari terbit. Kami andaikan mereka penyembah matahari gamaknya. 
Ketika mereka bersorak dan bergendang kami mengumandangkan Asmaul Husna, mengagongkan Allah SWT yang menciptakan matahari.
...
Penyanyi Hafiz pun ada menyanyikan lagu Matahari. Jom dengar..huhu

No comments: