Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Monday, November 14, 2016

Cerita Kelas Qiraat di Masjid


Baru selesai kelas Qiraat bagi Imam Nafi' Al-Madani untuk riwayat Imam Qalun dan Warsy. Walaupun kurang sambutan tetapi saya  tetap berazam untuk teruskan. Paling tidak saya dapat  murajaah  semula, jika tak buat kelas ini alamatnya memang tinggal terus. Berbeza jika mengajar di Maahad qiraat, nak tak nak akan 'bermain' dengan manhaj ini.

Hari ini datang  seorang lelaki sebagai 'murid' baru. Murid dewasa yang lain semuanya perempuan. Sebelum ni ada juga lelaki, 2 orang pelajar persijilan IP (Institut Pertanian), depa dah tamat belajar di IP kini balik ke kampung halaman masing-masing.

Seorang lagi lelaki yang cukup konsisten ialah  Dr pakar Hospital Lipis, tapi dah beberapa bulan bertukar ke hospital Terengganu. Maka jadilah semua pelajar solid perempuan.

Brother ni pulak lepasan pondok di Kelantan. Sekarang dalam proses ‘cari balik’ katanya setelah  lama meninggalkan pondok.



Kesimpulannya, saya petik kata-kata mereka :

Jangan pernah jemu @ putus asa dalam menyampaikan dan mencari Ilmu. -Adawiah-

Tuntutlah ilmu barangsiapa yang berjalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mudahkan jalan untuknya ke syurga" –Wazin-

Takde henti dalam tuntut ilmu –Fahmi-

Jangan pernah berhenti menimba ilmu. Ilmu itu akan betul-betul dirasai apabila anak murid melepaskan egonya lalu merendah diri dihadapan gurunya. –Sakinah-

Nak betul-betul dapat hadam ilmu tu, kene ajar semula kat orang lain. Seperti hadis :
خيركم من تعلم القرآن وعلم Belajar & mengajarkannya. – Diana –

Belajar dan terus belajar supaya ilmu yang pernah dipelajari tak hilang begitu sahaja – Fatiemah –
Ilmu dan Amal  -Hanis-

Tak kira Ler..ade pangkat ke kerje baguh ke, kalau boleh bace Quran baguh..Mantop dah. –Adlin-

Moga istiqomah dengan amalan yang dilakukan – Aina –

Apapun pekerjaan kita, apa pun pun status kita, jangan tinggal untuk kita berdamping dengan Allah.. Berhubung dengan Allah melalui ayat-ayat suciNya. –Aqem-     

#PermaiMenulis  #PermaiDiHati #LoveQuran




No comments :