Thursday, November 17, 2016

Kelas Hafazan di Masjid

Kelas Hafazan petang tadi


Alhamdulillah sekarang kelas hafazan di Masjid Sultan Mahmud berjalan pada setiap petang Rabu. Sebelum ini kelas hafazan pernah dibuat pada pagi rabu sebelum terhenti dek kerana menyambut Ramadhan dan Syawal.

‘Muridnya’ tak ramai kerana  ramai yang tak berani dan takut untuk join kelas hafazan ini.
Kelas hafazan yang kami jalankan ini perjalanannya tidaklah macam kelas di Maahad Tahfiz. Kelas ini lebih bersifat santai dan kita sentiasa buka penyertaan kepada sesiapa yang berminat.

Jujurnya saya berasa kagum  dengan semangat pelajar dewasa yang join kelas ini membuatkan saya teruja dan lebih bermotivasi untuk terus bersama mereka menjayakan kelas hafazan di masjid ini.

Pernah sebelum ini, sebelum kelas hafazan sesi pagi terhenti ada pelajar yang sudah  peringkat makcik dan hanya suri rumah sahaja telah berjaya menghafaz sehingga 3 juz.

Kelas hafazan sekarang, terdapat  seorang pelajar lelaki tingkatan 2 yang turut serta.  Walaupun bukan belajar di sekolah menengah agama tetapi saya percaya bacaan dan hafazannya mungkin lebih baik dari sesetengah pelajar sekolah agama. Mana-mana pelajar sekolah menengah atau rendah yang lain juga sangat kami alukan untuk turut serta.

Saya terkenang ketika rutin harian mendengar hafazan para pelajar ketika di Maahad Tahfiz. Selepas solat subuh sehingga pukul 7.15 pagi. Bersambung kelas yang lain pula dari pukul 8.00 pagi hingga sepuluh pagi. Kemudian kelas hafazan yang lain lagi bermula selepas maghrib sehingga jam 9.00 malam. Saya juga berkesempatan bersama dengan kelas hafazan pelajar UIA Kuantan yang bermula selepas Isyak.


Insya-Allah, doakan semoga saya berterusan Istiqamah membangunkan kelas-kelas Al-Quran di sini.

#PermaiMenulis
#Tahfiz
#DiBawahKerlipanBintang
#LoveQuran
#HamlatulQuran

No comments: