Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Tuesday, August 01, 2017

Tip nak lancar baca al-Quran


Bagaimana hendak  lancar mengaji.
Antara tipnya ialah banyakkan mengulang.
Sebelum membaca di hadapan guru. Ulang dulu.
Berapa kali nak ulang ?
Sekali, dua kali, tiga kali ?
Saya katakan..
Ulang sehingga kita berasa lancar dan puas hati.
Kalau 10 kali baru puas hati, haa.. 10 kali lah kita ulang.
Setiap orang tak sama tahapnya.

Jika mampu, setelah ulang baca secara sendirian. Baca pula di hadapan orang lain seperti rakan.
Final..
Barulah baca di hadapan guru.

Isu mengulang ini remeh dan mudah amat. Tetapi saya perhatikan terdapat segelintir yang tak mengamalkannya.
Datang kelas mengaji, buka Quran, sibuk pulak..ralit dengar kawan baca.
Sampai giliran dia barulah terkial-kial baca.

Kalau kelas budak sekolah, guru boleh buat borang mengulang. Kalau dah kelas dewasa,,mencabar sikit benda-benda teknikal ini.


Sama juga, kalau kita dengar pak khatib menyampaikan khutbah hari jumaat. Ada khatib yang lancar je membaca. Tetapi ada juga yang merangkak-rangkak membaca mengalahkan budak darjah satu baca.
Kesnya sama juga. Sebab tak ulang baca. Naik mimbar barulah buka buku teks khutbah.
Kata Tan Sri Syeikh Ismail, Imam Besar Masjid Negara kepada kami. Beliau sebelum naik ke mimbar, berulang-ulang kali baca teks tersebut.
Imam besar Masjid Negara pun mengulang baca. Tak kan lah kita yang imam kampung ni je lebih hebat dari Imam Masjid Negara?


#PermaiMenulis
#CatatanImamKecil

No comments :