Friday, August 18, 2017

Tip Penganjur ceramah


Bila nak jemput penceramah atau pengkuliah. Selain persiapan seperti poster, banner, buat jamuan makan. Perkara penting yang perlu diberi perhatian ialah ‘stage’ tempat persembahan (meja kuliah).

Pastikan meja dalam keadaan bersih dan kemas. Tak perlu letak pelbagai aksesori seperti bunga yang akan menyemakkan ruang di atas meja.

Letak segelas kosong yang bersih. Kadang-kadang gelas dah berhabuk. Sebotol air mineral yang telah dilonggarkan penutupnya. Kalau ketat sangat puas pula penceramah nak buka.
Letak juga sekotak tisu di atas meja.

Kerusi juga pastikan selesa. Sebaiknya kerusi berlengan yang boleh pusing kiri dan kanan. Paling penting pastikan adjustable naik turun kerusi dalam keadaan baik.

Letakkan kipas yang tidak berbunyi terlalu kuat untuk keselesaan penceramah. Lagi baik jika ada portable aircond atau aircooler. Aircooler yang heavy duty lagi terbaik.
Keselasaan penceramah sangat perlu diberi perhatian.

Sebab apa, terdapat penganjur ceramah yang terlepas pandang perkara ini. Asyik tumpu pada persiapan jamuan dan jemputan sampai terlupa pada perkara yang saya sebutkan.

#PermaiMenulis
#CatatanImamKecil


No comments: