Wednesday, December 13, 2017

Jom Memanah

Pelbagai aktiviti boleh dibuat sepanjang cuti sekolah. Antaranya ialah memanah.
Memanah antara sukan sunnah yang semakin mendapat tempat. Kalau dahulu aktiviti memanah dianggap riadah golongan elit sahaja. Ini kerana kos peralatan untuk memanah sangat mahal sehingga mencecah ribuan ringgit.
Kini terdapat peralatan memanah yang dapat dibeli dengan harga yang lebih murah.

Terdapat beberapa jenis busur. Busur yang agak mahal harganya  jenis Compound. Mahu cecah ribuan ringgit. Jenis ni biasanya pemanah level profesional yang menggunakannya.

Compound Archery  bow

Busur jenis Recurve biasa digunakan di sukan sekolah-sekolah. Pusat-pusat memanah seperti di Mall-mall biasanya menggunakan busur jenis recurve. 


Recurve archery bow


Busur yang semakin popular dan semakin diminati dikenali dengan busur tradisional. Harganya lebih murah dan body nya yang lebih simple. Mereka yang berminat dengan aktiviti memanah, saya cadangkan untuk memiliki busur tradisional.



Busur Tradisional


Pelengkap kepada aktiviti memanah selain busur sudah tentu anak panah. Anak panah yang biasa digunakan memang agak merbahaya jika tidak dikawal. Tetapi jika langkah-langkah keselamatan diambil, Insya-Allah tiada apa akan berlaku.
Namun, saya ingin mencadangkan anak panah yang matanya diperbuat dari getah. Walaupun nampak macam mainan tetapi sangat sesuai dan selamat untuk peringkat permulaan. Biasa dulu masa kecik-kecik kita main pistol mainan, panah mainan yang pelurunya bermata getah.

 Anak panah Mata getah

 Set busur untuk kanak-kanak






Aktiviti memanah sempena program Cuti-Cuti Masjid di Masjid Daerah Lipis.


Kalian suka makan kek ?
Jom Oder kek dengan kami

"Kek Moist Choc "

🏃Dapatkan dengan segera
🏃Tempahan juga diterima

🔛 FREE  COD : Area Taman Guru dan KUIPSAS Kuantan.
  ✅AREA LAIN dikenakan caj mengikut kawasan  Rm 1 -Rm 3   sahaja minima 3 bekas
Apa tunggu lagi ❓ 

Ambil phone dan wasap ke no : http://wasap.my/601113025900/ORDER

#PermaiMenulis
#panah
#busur
#aktiviti
#cuti
#sunnah

No comments: