Saturday, December 30, 2017

Mudahnya nak menulis

Menulis zaman kini serba mudah. Tidak perlu pen dan kertas. Juga boleh dilaksanakan tanpa laptop dan komputer.
Penulis zaman silam terutama para ulama menulis dengan penuh kepayahan. Pen yang dicelupkan ke botol dakwat. Mereka tulis di kertas dengan penuh tekun. Belum ada lampu elektrik yang meneman. Tetapi penulis silam mampu menghasilkan berjilid-jilid kitab yang tebal.
Zaman semakin moden. Ketika era mesin taip. penulis menaip di mesin taip. Boleh tengok cerita Mat Som karya Lat.
Saya sendiri tidak sempat menggunakan  mesin taip. Hanya ketika kecil bermain-main menaip di mesin taip ayah. Sampai terburai tali riben dakwat mesin taip tersebut.
Kerja kursus semasa tingkatan satu, saya sempat secara amaturnya menaip menggunakan mesin taip elektronik yang kebetulan ada di rumah.
Kemudian saya  menaip di keyboard komputer yang besar gedabak. Sudah tentu hanya di rumah atau di pejabat, baru boleh menaip.
Sekarang kalau kita bertanya kepada golongan yang mesra dengan microsoft word iaitu mahasiswa. Siapa yang masih membeli dan menjadi pengguna tegar PC (komputer peribadi).
Mungkin masih ada tetapi peratusannya hampir tiada. Agakan saya sahaja hasil pemerhatian tanpa membuat borang soal selidik.
Sekarang, saya percaya kebanyakan dari kita selalu menaip di screen Handphone masing-masing. Hampir setiap hari kita menaip terutamanya di Whatsapp.
Jika golongan silam yang penuh kepayahan mampu menulis sehingga berjilid-jilid kitab. Maka kita di zaman serba moden ini sepatutnya lebih lagi ?
Insya-Allah azam terus menulis.

#PermaiMenulis
#mesintaip

No comments: