Sunday, December 31, 2017

Orang Pos tak nak hantar barang ?

Apabila membeli barang secara online sudah tentu barang kita akan dikirim melalui syarikat penghantaran barang.
Saya rasa kini kekuatan utama  Pos Malaysia dan syarikat-syarikat lain seperti Skynet, Gdex dan lain-lain bergantung kepada operasi penghantaran barang. Jika hanya mengharapkan orang nak pos surat semata-mata tak lepas nak tampung kos operasi syarikat.
Pembeli sudah tentu mahukan barang kiriman mereka diperolehi dengan cepat dan barang tersebut dalam keadaan yang baik. Begitu juga dengan para penjual yang mahukan barang mereka dikirim dengan cepat.
Biasanya para penjual dan pembeli sudah mempunyai pengalaman dan boleh membuat perbandingan antara kualiti syarikat-syarikat yang mana baik dan yang mana tidak memuaskan.
Barang-barang yang saya beli biasanya dihantar terus  ke alamat yang saya lampirkan. Cuma baru-baru ini saya menerima panggilan dari sebuah syarikat yang menyatakan barang saya telah sampai dan saya diminta untuk mengambil barang tersebut di tempat mereka.
Saya tidak bersetuju dan saya katakan kepada pihak syarikat yang saya tidak akan mengambil barang tersebut melainkan dihantar kepada saya mengikut alamat yang tertera. Saya sebut kepada mereka, baik lagi  perkhidmatan pos Malaysia,  posmen hantar siap-siap.
Walhal mereka dibayar untuk menghantar barang tersebut dan ada runner khusus yang juga dibayar. Nampak sangat nak ambil jalan mudah. Duit nak tapi kerja nak ambil mudah.
Saya syorkan kepada para penjual, apabila ada pembeli yang mengalami masalah seperti ini, adukan kepada pihak Hq syarikat dan jika perlu tukar kepada syarikat lain yang lebih baik perkhidmatannya.
Akhirnya barang saya selamat sampai ke tangan saya dengan dihantar oleh mereka. Boleh pun.. Kan.


#PermaiMenulis
#KirimBarang
#Online
#pos
#skynet
#gdex
#poslaju


No comments: