Thursday, July 19, 2018

Yahoo Messenger dalam kenangan


17 Julai 2018 merupakan tarikh yang diumumkan oleh Yahoo untuk menutup aplikasi Yahoo Messenger.
Saya dikejutkan dengan kiriman emel dari Yahoo yang memaklumkan penamatan operasi YM.
Kiriman emel dari Yahoo yang menyampaikan berita sedih.

Saya antara bekas pengguna Yahoo Messenger yang biasanya hanya disebut YM.  Saya percaya mereka yang menjadi pengguna internet era akhir tahun 90an sehinggalah pertengahan tahun 2000 sangat biasa dan akrab dengan YM.

Zaman itu, bukan semua orang mempunyai kemudahan dan peluang untuk akses internet. Itu pun dengan menggunakan komputer peribadi (PC) sama ada kepunyaan sendiri atau melayari internet di Cyber Café.

Ketika saya berada di Mesir, saya mula mempunyai komputer sendiri.
Namun, komputer saya tidak mempunyai line internet. Faktor persekitaran dan waktu itu agak sukar untuk memasang internet di rumah.
Untuk melayari internet saya perlu berjalan kaki ke Cyber Café (CC). Ketika itu CC merupakan tempat popular yang wajib dikunjungi oleh pelajar Malaysia di sana. Bohonglah jika ada pelajar Malaysia yang langsung tidak pernah pergi CC, walaupun mungkin semasa di Malaysia berasa janggal untuk masuk ke dalam CC. Termasuklah saya.

Ketika baru sampai di Mesir, saya dibawa senior ke CC dan  diajar  untuk membuat emel, membuat akaun YM dan cara call ke Malaysia dengan menggunakan  E-Vioz.
Maka itulah aktiviti popular pelajar Malaysia jika berkunjung ke CC. Semak dan hantar emel, chat YM dan call ke Malaysia. Selain membaca paper online, berblog (baca blog orang atau post tulisan dalam blog sendiri) dan layan Friendster.

Ketika mula berkecimpung dengan chat, saya tak tahu pun yang kena log out. Main pangkah begitu sahaja. Ada kawan yang bertanya, nampak selalu icon 😀 saya kuning bercahaya, maksudnya selalu online. Rupanya sebab saya tak log out.

Selain kita chat dengan sahabat handai, kita juga boleh menambah kenalan dengan chat di room. Saya rasa antara room yang pernah saya join seperti kampung.
Istilah dan ejaan ringkas (short font) yang popular bila baru nak mula berkenalan ASL ?, bukan singkatan dari asal, tetapi bermaksud age, sex, location.

Icon beremoji yang popular dalam Whatsapp (WA) sekarang,  telah pun lebih awal dimulakan dalam YM. Selain ‘Buzz’ yang digunakan untuk mengejutkan orang. Bila kita chat dengan seseorang, kemudian orang tu senyap lama, kita ‘buzz’ dia. Haha.


Selain itu, sama seperti WA (baca wasap), YM juga boleh membuat group rahsia (privasi). Saya mula didedahkan dan terlibat  mesyuarat online dengan menggunakan group YM.  
YM juga boleh call sesama pengguna YM. Cuma saya jarang menggunakannya.
Saya mula perlahan bersama YM apabila tiada kawan-kawan yang menggunakannya. “Buzz” pun tiada respon. Huhu.
Ini kerana perkembangan smart phone yang membolehkan kita sentiasa bersama dengan line internet. Di samping pakej yang menarik disediakan oleh facebook dan whatsapp menyebabkan media sosial yang lain seperti YM, Mirc, Friendster akhirnya malap dan berkesudahan ditutup servisnya. Sedih rasanya. Huhu.
Apa pun kenangan berchat YM memang mengujakan. Selamat tinggal Yahoo Messenger.

Dalam kenangan, Paparan chat YM saya yang terakhir. 
Sekarang sudah tiada dan memang kita tak boleh nak on semula.



#PermaiMenulis
#ym
#yahoomessenger
#goodbye
#seputarmemorisilam






No comments: