Monday, November 05, 2018

Bersungguh lawannya sambil lewa

Musim penghujung sesi persekolahan, kebanyakan sekolah sudah meyelesaikan peperiksaan akhir tahun. Tinggal pelajar yang akan menduduki peperiksaan STPM dan SPM yang bakal menjelang.
Bila hendak menghadapi peperiksaan kebanyakan pelajar akan belajar dan membuat persiapan bersungguh-sungguh, tentunya inginkan keputusan yang cemerlang.
Akan ada pelajar yang mendapat nombor 1,2,3 dan biasanya akan menerima hadiah penghargaan.
Walaupun Kerajaan akan memansuhkan peperiksaan tahap 1 dan hanya berorientasikan pentaksiran dalam kelas.

Saya rasa mungkin akan datang, acara sukan sekolah pun tidak perlu dipertandingkan, kerana dibimbangi peserta yang kalah akan merasa tertekan. Amacam ?

Namun di sebalik kesungguhan para pelajar. Terdapat juga sebilangan pelajar yang tidak mengambil kisah pun dalam membuat persiapan menghadapi peperiksaan. Mereka tak peduli nak cemerlang atau gagal. Dapat nombor terakhir dalam kelas pun tidak mengapa.

Begitu halnya manusia sebagai hamba Allah. Walaupun Allah telah menjanjikan pelbagai ganjaran, namun ada yang buat tidak kisah. Tidak bersungguh dalam membuat amal-amal.
Ini bukan soal akibat periksa dapat nombor tercorot dalam kelas. Tetapi buruk akibatnya jika tidak bersungguh-sungguh dalam menjalankan amal-amal. Termasuk melaksanakan taklifan dan amanah yang telah dipertanggungjawabkan.

Jom Ahsanu A'mala..

Link :



#PermaiMenulis #Ahsanuamala


No comments: