Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Tuesday, July 16, 2013

Inilah Intima' Kita



Almarhum Dr Fathi Yakan menyebut dalam bukunya yang sangat popular di kalangan kita, APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM ; suatu fasal yang penting iaitu SAYA MESTI MEMAHAMI SEJAUH MANA INTIMA’ KITA DENGAN GERAKAN ISLAM.

Antaranya :
Intima’ kita tidak memadai dengan sekadar membuat permohonan menjadi ahli dan mendaftar nama sahaja. Bukan hanya sekadar berulang alik ke markaz dan menghadiri program Jemaah sahaja..Intima’ kita jauh lebih dari itu.

Intima’ kita adalah Intima’ Aqidah. Intima’ yang mengorbankan seluruh kehidupan, kekuatan dan kemampuan, kepentingan diri semuanya kepada Jemaah Islam.

Intima’ kita adalah pada masa senang dan susah. Tidak terbatas hanya pada zaman belajar sahaja, kemudian berhenti apabila telah bekerjaya.

Begitulah pesanan dan pengalaman ulama haraki buat semua pendokong Islam. Cuma betapa ramai di kalangan kita yang telah diberi pengisian kefahaman bahkan mampu menjadi pengisi dalam kehidupan realiti sebenarnya masih belum melaksanakan tuntutan tersebut.

Ada yang kelibatnya tenggelam timbul, tidak lagi menjadi pemain dalam stadium, cuma menjadi penonton melihat aksi gerit perih temannya.. Lebih parah jika langsung tidak mahu terlibat dengan pelbagai alasan seperti tertakluk dengan akta sekian-sekian, sebagai penjawat awam dan bla..bla…

Yang tenggelam timbul, tanpa disedari diasyikkan dengan pelbagai agenda lain, rujuk  Firman ALLah dalam surah al Imran ayat 14.

Ingatlah Firman ALLAH bermaksud : Sesungguhnya orang-orang yang berbaiah dengan kamu sebenarnya mereka berbaiah dengan Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, barang siapa yang melanggar baiahnya nescaya akibatnya akan menimpa dirinya sendiri, dan siapa yang menepati janjinya kepada Allah, maka Allah akan memeberinya pahala yang besar. (AL-FATH : 10)

Maka, marilah kita sama-sama mengistiqamahkan diri kita untuk terus berintima’ dengan Jemaah ini sehingga ke akhir hayat kita. Kita sangat perlukan Jemaah ini, Kerana ianya bukanlah suatu pilihan tetapi merupakan suatu taklifan dari Allah.

No comments :