Tuesday, August 04, 2015

INI KISAH KITA ; PETANI, BOMBA & CHEF



1.Ketika mula tanam pokok, biasanya anak pokok yg dijaga dalam polybeg hidup segar, ketika mula anak benih dipindahkan ke kebun.. Si penanam perlu menyiram, membaja, bahkan ada yg perlu diletakkan peneduh supaya nak pastikan anak pokok tersebut terus survival di kebun. Masa itu tiada siapa yg peduli dgn kebun dan petani tersebut.

Setelah anak pokok tersebut membesar menjadi pokok yg kuat dan mengeluarkan hasil. Ketika itu barulah orang berminat dengan kebun tersebut, ada yang nak buahnya, ada yang nak anak benihnya, ada yang nak tip2 menanam dan penjagaan pokok dan kebun dgn berkesan dan sistematik. Sudah tentu pekebun tadi sangat gembira melihat kebunnya menjadi. Segala jerih keletihan, berjemur di tengah panas membaja, meracun...terbalas dgn hasil kebunnya.
Kebetulan ada orang yg ingin membeli kebun yg dah penuh dgn pokok2 tersebut. Ada yg akan jual, tetapi ramai pekebun yg tidak akan jual biarpun tawaran harga yang sangat lumayan. Ada pula yang mengambil kesempatan seperti curi2 petik buah, buat-buat tanya lastnye dapat buah free..🏃



2. Nyanyian bdk2 masa sklh2 rendah dulu.. Rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba-lumba الخ...
Kalau main congkak pun rasanya ada istilah rumah terbakar
😳

Bukan rumah terbakar shj, binatang buas masuk ke rumah, anak kucing termasuk dalam saluran paip, cincin tersangkut kat jari, tersepit masa kemalangan jalan raya.. Semua tu antara skop bidang tugas Bomba..
John Wood dalam buku tulisannya ada menceritakan kisah org yang bekerja sebagai 'bomba'. Kerjanya menyelamatkan syarikat2 yang dah nak lingkup.
Jadi apa kaitannya? Orang bila terdesak, kecemasan dan dalam kesusahan Bomba yang mereka nampak dan cari. Biarkan orang yg lain, anggaplah kita sebagai bomba..🏃

3. Setiap hari kita perlu makan.. Sama ada masak sendiri atau makan di kedai.
Kalau di kedai biasanya kita dah tuju dan utamakan pada kedai yang menjadi kegemaran kita. Biasanya masakannya sedap, servis cepat, tempat selesa dan harga murah. 
Peranan yg utama dimainkan oleh Chef, namun kelibat chef biasanya di balik tabir, duduknye terkebelakang di dapor. Orang biasa sebut jom makan dekat sekian2 kedai.. Sedap makan kat kedai tu.. Jarang sangat orang puji sedap chef situ masak.. Begitulah dalam kehidupan ini, manusia perlukan makanan dan Chef terus Istiqamah menyediakan makanan buat semua biarpun sering dilupakan hanya nama kedai yang disebut-sebut..🏃

SalamKu
17 syawal 1436

No comments: