Friday, May 18, 2018

Inilah Geng Subuh di Masjid Daerah Lipis



Saya gelarkan sesi mengaji al-Quran selepas subuh sebagai “geng subuh”.  Walaupun tak seramai mana, tetapi projek geng subuh bagi saya sangat menarik. Kerana tradisi ulama silam akan memulakan kelas pengajian mereka selepas subuh. Jika bukan dalam bulan ramadan, selepas mengaji geng subuh akan bersarapan di Café masjid.
Suasana pun sangat nyaman dan tenteram. Tetapi kalau malamnya awak tidur lambat. Memang senak  mata menahan kantuk.
Geng subuh ada yang mengaji (talaqi) al-Quran dan ada juga yang tasmik ayat-ayat hafazan. Terpulang pada mereka nak hafal surah dan ayat mana-mana pun. Gaya bebas.
Saya petik kisah Imam al-Syatibi : Beliau akan memulakan pengajiannya selepas solat subuh dan sentiasa mendahulukan pelajar-pelajarnya yang datang awal dengan berkata : “Siapa datang awal, dia baca dahulu”
Teringat semasa saya berkhidmat di Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) dulu, Kelas hafazan bersama pelajar bermula sebaik solat subuh sehinggalah jam 7.15 pagi. Kemudian bersambung semula pada jam 8.00 pagi. Sekarang saya tidak pasti jadual masanya yang terkini.
Saya pernah membaca riwayat hidup Pak Sako.  Beliau ada menceritakan sewaktu belajar di Sekolah Inggeris (Sekolah Menengah Clifford, Kuala Lipis), setiap pagi ketika hari masih gelap, mereka terpaksa membaca Bible bersama paderi @ guru.
Semasa kecil saya pernah membaca novel Jane Eyre yang ditulis oleh Charlotte Bronte yang diterbitkan pada tahun 1847. Sewaktu Jane bersekolah di Lowood, setiap pagi, semua pelajar akan membaca Bible sehinggalah hari cerah.
“hmm”
Jika agama lain juga mengambil waktu subuh dan pagi sebagai masa yang sangat berkualiti untuk agama dan ilmu. Maka, kita selaku orang Islam adalah lebih utama untuk mengambil penting akan waktu tersebut.


#PermaiMenulis #subuh #PermaiMengaji #GengSubuh #fajar #mengaji #alquran #talaqi #tadarus #tasmik #hafaz #tahfiz #janeeyre #paksako #CatatanImamKecil #masjid #masjiddaerah


No comments: