Friday, May 06, 2016

Catatan Imam Kecil : Suka duka Pembaca Doa

Semalam saya telah membaca doa di majlis perasmian Sambutan Hari Kesihatan Sedunia 2016 Peringkat Negeri Pahang di Institut Pendidikan Guru, Kampus Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis Pahang yang dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Pahang.

Walaupun tukang baca doa tak berapa segar, rupanya perasmi pun tak berapa sihat juga. 
Sepanjang saya bergelar Imam banyak kali juga telah dipanggil membaca doa di majlis rasmi. 
Antara pengalaman yang boleh saya kongsi seperti :

Ada penganjur yang sebelum program beberapa kali follow up, tetapi selepas program berlangsung pandai-pandailah kita bawa diri. Tetapi ada yang selepas program masih dilayan kita sebagai tetamu jemputan.

Kebiasaan selaku pembaca doa kita akan hadir dekat dengan waktu perasmian. Contoh program dah bermula awal pagi lagi, tetapi majlis perasmian jam 11 nanti, jadi tak kan kita nak hadir dari awal pagi, sudah tentu dekat dengan masa majlis perasmian barulah kita hadir. Masalah yang sering timbul ialah parking telah penuh, hanya disediakan untuk vvip sahaja, ataupun pihak yang Jaga parking tidak kenal ke kita, jadi jauh menanar kita terpaksa mencari parking. Pernah, ketika itu parking dah penuh, saya nak parking double berdekatan dengan dewan, pihak yang jaga parking awalnya tak beri, kemudian saya sebut, saya dijemput untuk baca doa pada majlis perasmian, kalau tak de parking saya balik je, baru lah dia bagi.

Selepas majlis perasmian kebiasaan ada jamuan makan tengahari. Ada ketikanya saya dapat makan vip dan ada masanya tidak. Tiada masalah bagi saya, cuma jika kena beratur yang terlalu panjang kebiasaannya saya terus balik ke Masjid. 

Teks bacaan doa tidak perlu terlalu panjang, Mukaddimah pujian pada Allah dan selawat dalam bahasa Arab. Kemudian doa dalam bahasa melayu dan diakhiri dengan bahasa arab. Tidak perlu meleret panjang. 

Antara masalah lain yang sering timbul juga, kadangkala perasmi tidak hadir, hanya wakilnya sahaja, bila wakil saya perlu dapatkan segera nama  dan maklumat ringkas berkaitan wakil tersebut, kerana nama perasmi kebiasaannya disebut dalam bacaan doa.
Begitulah serba sedikit kisah saya pembaca doa.

YAB Menteri Besar Pahang sedang berucap
 Antara effect gimik perasmian, api keluar.. huhu

 Sementara menunggu perasmi tiba


No comments: