Wednesday, May 04, 2016

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2016

Alhamdulillah, saya berkesempatan menjejakkan kaki ke Pesta Buku Antarabangsa tahun 2016. Kebiasaan pesta buku diadakan di PWTC, tetapi tahun ini ada kelainan Pesta Buku Antarabangsa dibuat di MAEPS Serdang kerana memberi laluan Musabaqah Tilawah dan hafazan Al-Quran peringkat antarabangsa yang diadakan di PWTC.


Menapak dari tempat parking kereta ke dewan Pameran. 
Merasai kehangatan bersesak bersama pencinta buku



Antara sebahagian  buku-buku yang saya beli 
Buku catatan pengalaman Imam Masjid Muhammadi Kelantan (Masjid Negeri)

Saya sertakan sedikit petikan dari buku ini : "Acap kali ketika hampir azan zohor, bila ambo sampai di Masjid Muhammadi Kota Bharu, dari urusan luar masjid, ada ahli jemaah masjid bertanya, 'baru mari masjid ke?' Soalan yang ditanya itu menggambarkan ahli jemaah yang bertanya itu memahami bahawa tugas imam hanyalah datang untuk mengimami solat sahaja. Mungkin beliau tidak mengetahui bahawa selain dari mengimami solat, masih banyak lagi tugas-tugas Imam yang lain yang mungkin tidak diketahuinya."
Tidak ketinggalan komik, kesukaan saya semenjak dari kecil.

Buku terbaru keluaran Dewan Pustaka Fajar, cetakan pertama 2016

Tafsir Fi Zilal juz 30



Sambil meronda-ronda saya terjumpa buku cerita penyiasatan kanak-kanak, nostalgia buku ini, hampir kesemua siri-siri buku penyiasatan ini saya baca ketika di sekolah rendah. Ada yang saya beli, ada yang dibaca di perpustakaan. Masih ada lagi buku-buku ini, memang legend..




 Gerai My Syabab antara yang menjual buku-buku haraki

 Cetakan terkini, Buku yang sangat masyhur, jika ada yang belum pernah baca dan memiliki buku ini boleh la berbuat demikian.
 menjamu mata


Apa yang menarik di Pesta Buku :

1. Kita dapat bersua dengan penulis buku, boleh ambil autograph dan bergambar kenangan.
2. Dapat bersua dengan penerbit-penerbit buku yang jarang kita jumpa di kedai-kedai biasa.
3. Potongan harga buku yang menarik
4. Merasai keseronokan membeli dan membaca buku.

Saya juga biasa membeli buku lelong, seperti 3 buah buku hanya RM 10. Cuma kita digalakkan untuk servey dulu ke gerai jualan. Ada buku yang dijual di booth syarikat penerbit sendiri tetapi harganya lebih mahal berbanding  dijual dibooth lain.

Kali ini, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) ada mengedarkan buku secara percuma, dapatlah 10 buah buku juga percuma dari MAIS.

Masih ada hari berbaki ke Pesta Buku..moh kite.


No comments: