Thursday, May 26, 2016

Catatan Imam Kecil : Tetamu di waktu petang

Petang tadi, saya bertemu dengan En Shafie dan Ustaz Zarifin dari Kampung Chegar Perah. Mereka berhajat untuk membuat koperasi masjid di kampung mereka. Oleh kerana di Masjid kami telah ada koperasi masjid, lalu mereka berdua datang bertemu dengan saya untuk menanyakan perihal yang berkaitan dengan koperasi masjid.
Cuma mereka mempunyai masalah. Tok Empat Kampung (Ketua Kampung) tidak berapa bersetuju dengan projek tersebut. Mereka juga memerlukan orang yang boleh dan mampu membuat kerja kesetiausahaan seperti membuat kertas kerja, membuat surat dan sebagainya yang berkaitan.
Saya doakan semoga usaha mereka untuk membangunkan Koperasi Masjid di kampung mereka dipermudahkan dan berjalan dengan lancar.

Bersama Ustaz Zarifin dan En. Syafie di Koperasi Masjid Sultan Mahmud Lipis


Bukan Pepsi ni, tapi air yang orang minta tolong jampikan dengan bacaan Yasin

Semasa saya sedang menulis catatan di atas, datang seorang lelaki ke rumah saya. Katanya dia membawa hajat orang, minta tolong dibacakan Yasin ke air ini. Antara dialog saya dengan beliau :

Beliau : ini Bilal Masjid?
Saya   : Lebih kurang la (saya hanyalah imam kecil, orang tak kenali berbanding orang kenal YB)

Beliau : Ada orang minta tolong bacakan Yasin, dia kirim air ni
Saya   : Orang tu tak mari ke malam ni?, elok dia pun mari, jangan hanya nak harap orang lain je yang baca.

Beliau : Tak mari, sibuk katanya..
Saya   : Gone pula sibuknya, Urusan agama kena bagi juga masa

Beliau : Ni nombor telefon saya, nanti saya ambil pukul 9 dekat pondok sekuriti
Saya   : Ya lah


Ini antara realiti yang biasa berlaku kepada kami, pegawai masjid..
Siapa nak ulas kisah saya ni?..Persilakan..huhu

No comments: