Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Friday, July 14, 2017

Ubat dan sakit

Ketika dalam perjalanan ke kelas agama di JKR pagi tadi. Saya berbual dengan En. Rahman. Ceritanya bulan Ramadan baru ini dia ditahan wad. Mulanya sakit di dada. Ingatkan senak atau angin. Biasanya akan lega bila dah sendawa. Ini dah sejam masih  sakit lagi. Drive sendiri ke hospital dan terus kena tahan wad.  
Sekarang dia dibekalkan dengan ubat. Setiap masa kena bawa ubat tuh. Kalau tiba-tiba je sakit, letak sebiji ubat tu kat bawah lidah. 5 minit masih sakit lagi, tambah sebiji lagi. Lepas tu kalau masih sakit segera ke hospital. Pesakit jantung mesti ada bawa ubat tersebut sebagai bekalan jika berlaku apa-apa kecemasan.

Biasa tak kita dengar ada orang yang tak hendak ke hospital. Sampai berkata “Apa pun jadi biar koi mati kat rumah ni” . Punyalah tak hendaknya ke hospital. Mungkin sebab takut. Seperti ubat hospital pahit, banyak jarum tajam nak mencucuk je taunya, setiap hari ambil darah. Fuhh takut.

Atau pun ada yang terpengaruh dengan alam mistik. Sakit je rujuk pawang. Pawang pun buat ulasan sakit ni sebab kena buat dengan orang sekian-sekian.
Begitulah manusia mudah terpengaruh.
Pokoknya semua penyakit ada ubatnya. Allah yang buat penyakit dan Allah jua yang aturkan penawarnya.Kepada Allah kita berdoa. Cuma jangan berdoa sahaja tetapi tak makan ubat.


#PermaiMenulis

No comments :