Monday, July 24, 2017

Terjegat di Meja Cashier

Gambar Hiasan : Sumber google

Sesudah makan, saya menuju ke meja cashier. Memang kedai makan tersebut kalau nak bayar kena pergi ke meja cashier,
Meja cashier kosong, tiada siapa yang menjaganya.
Kedudukan meja cashier bersebelahan dengan kaunter dapur. Iaitu tempat tukang masak letak makanan yang telah selesai dimasak, dan waiter akan mengambil makanan tersebut untuk dibawa ke pelanggan.
Lama juga saya keseorangan berdiri terjegat di depan meja tersebut. Peliknya tukang masak yang letak makanan bukannya tak nampak saya. Paling menarik (sadis) dua orang waiter 3,4 kali dah mundar mandir sebelah saya ambil makanan di kaunter tersebut tanpa mempedulikan saya. Pandang atau bagi sebarang isyarat apa-apa pun tak.
Akhirnya saya pun pergi ke kaunter dan sound, “tak nampak ke saya tunggu lama nak bayar”
Kemudian barulah seorang brother datang ke meja untuk mengira. Saya sebut kat dia, 3-4 orang staf yang mundar mandir tu tak nampak ke saya berdiri lama kat meja tuh.
Jawapan yang mudah diberikan : Diorang tak reti kira.
Saya sambung lagi : yang depa mundar mandir 3-4 kali sebelah saya tu, tak nampak ke kite nih. Bagi la isyarat pada demo yang pandai kira.
Brother tu pun kabo : Rilek la bang..
Saya pun diam sahaja, malas nak teruskan, sebab tak de manfaat pun gayanya kalau nak beri cadangan.

Cadangan saya : Kena ada staf khas yang memang duduk di meja kaunter sahaja. Kedai Mamak biasa guna kaedah ni.  Nak pula kalau kedai makan tersebut besar dan luas. Jenuh nak panggil depa, untuk kira kat  meja kita.

Tip untuk bos memilih pekerja : Pilih lah pekerja yang serba boleh. Tenaganya boleh dimaksimakan. Moleknya pilih pekerja yang lebih baik dari kita sendiri. Insya-Allah berbaloi, tapi gaji tu pun biar berbaloi. Kalau tak depa transit sahaja.
Akhirnya bos juga yang rugi. Pekerja ramai tapi tak mahir, dan mungkin kos gaji lebih tinggi lagi sebab pakai ramai pekerja tapi tak mahir.



#PermaiMenulis
#cashier




No comments: