Monday, May 13, 2013

Pembesar Suara masjid rosak lagi


Speaker menara masjid kami tidak berbunyi lagi. 3 bulan sebelum ini kami dah baikinya..kini rosak kembali. Dalam setahun sangat kerap kami mengalami masalah yang berkaitan dengan pembesar suara.

Sebelum daripada ini, kami berurusan dengan sebuah kedai elektrik cina A, yang saya secara peribadi melihat macam diorang pun tak reti juga, sebab diorang hanya kedai menjual alat-alat elektrik seperti kipas, mesin bsuh dll.

Apabila problem tidak dapat diselesaikan dan muamalah kedai cina A tersebut kurang memuaskan, kami beralih angin kepada orang melayu. Mereka biasa buat wiring tetapi bukan specialist speaker juga. Mereka menerangkan kepada kami yang kedai cina A sebelum ini salah pasang wayer, kombinasi system tak kena..

Masalah tetap berlaku, dan sela waktunya sangat hampir dan kerap..tak sampai 3 bulan rosak kembali. Kami beralih pula ke kedai Cina B, muamalahnya dengan kami sangat ramah walaupun saya melihat secara peribadi  mereka juga bukan mahir sangat berkaitan  system pembesar suara. Kedainya juga menjual peralatan elektrik yang bercampur-campur jenama.
Kedai cina B menyatakan yang orang melayu yang kami gunakan khidmatnya sebelum  daripada ini tidak reti pasang..Katanya wayer salah sambung dan macam-macam yang negative lagi..

Rupanya sama juga..tak selesai juga masalah. Masalah kami ini sentiasa berbangkit. Penyelesaian yang kami Nampak ialah kena tukar complete full set..bukan modifight bahagian-bahagian yang tertentu sahaja.

Kami bahkan Dato’ Do sendiri pernah mengutarakan masalah ini kepada YB parlimen sebelum daripada ini, namun sepi sahaja..

Beginilah realiti di sebuah Masjid Daerah.

No comments: