Saturday, November 06, 2010

Selepas Subuh Hari Ini..

Cerita Pagi ini
Ketika solat subuh di Masjid pagi ini, Ada beberapa orang luar yang turut sama bersembahyang jemaah. Bukanlah suatu yang pelik pun di mana-mana masjid terutamanya di masjid Bandar-bandar, terdapat ramai saja orang luar yang singgah bersolat di masjid. Tetapi pagi ini ada kisah di sebalik makmum luar ini.

Makmum i
Seorang lelaki tua yang membawa bersama sebuah beg bimbit hitam, dari Kelantan katanya. Selesai bersalaman dan sebahagian besar makmum telah pulang, baru ia berjumpa dengan pegawai masjid menyatakan hasratnya. Lalu pegawai masjid dengan senang hati membuat pengumuman kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan khidmat lelaki ini. Rupanya beliau merupakan seorang tukang urut jalanan yang berpindah-pindah tempat menawarkan khidmatnya kepada orang ramai. Lantas sahabat saya menyuakan kakinya kepada tukang urut tersebut. Setelah 20 minit, sesi urutan selesai, berapa? Tanya sahabat saya..katanya bagilah ikhlas seringgit dua..Sahabat saya pun menghulurkan 10 ringgit. Kesimpulan dari kisah ini ialah, peluang mencari rezeki terbuka luas kepada kita. Terpulang kepada si manusia sama ada rajin atau malas sahaja. Yang rajin berusaha akan mendapat hasilnya..Yang malas sudah tentu sebaliknya. Paling penting rezeki yang dicari adalah halal, tidak syubhah dan bertentangan dengan syarak.

Makmum ii
Beberapa orang muda lelaki dan perempuan. Rupanya datang ke hospital Kuala Lipis melawat waris yang tengah malamnya mengalami kecelakaan jalan raya. Sebuah Bas Exspres Tranasional terhumban ke dalam gaung. Ramai yang cedera parah dan katanya ramai student universiti yang pulang bercuti ke kampong halaman.
Mutakhir ini banyak sangat kita dengar cerita mengenai accident yang membabitkan bas ekspres. Lepas satu-satu kisah kita dengar. Ada yang berkata pemandu bas tak insaf-insaf. Kerajaan katanya dah membuat perbincangan untuk mengatasi masalah ini. Ada yang berpendapat, adjust bas tu supaya tak boleh pandu laju.
Baru-baru ini, kami melalui lebuhraya utara selatan, dari Kedah ke Kuala Lumpur. Dah la hujan, malam pulak tu, tapi kebanyakan bas ekspres selamba je bawak laju. Ada yang potong ikut laluan kiri sekali lagi. Sangat laju dan berlagak. Memang patut dan releven driver bas ekspres ni kena bagi hukuman yang menginsafkan, bagi bawak beca ke, streambrold ke, kereta bajak sawah ke…

1 comment:

Cahaya Purnama said...

saya rajin.. saya tak malas..