Wednesday, June 22, 2016

Kisah Ramadhan (KIRAM 9) Jaulah Imam ke Masjid Kampung Talus/Dala

Setiap kali bulan Ramadhan, Ketika mana ramai yang memilih untuk berprogram di masjid-masjid bandar dan ternama. Bahagian Pengurusan Masjid, Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) dan Pejabat Agama Islam Daerah akan menganjurkan program mesra masjid Ihya' Ramadhan (Jelajah Imam)  ke masjid-masjid kampung. 

Untuk tahun ini, saya berkesempatan bertandang  ke sebuah masjid kampung Talus/Dala.
Uniknya nama Masjid ini, kena sebut sekali Talus dan Dala. Kata Tok Empat, Talus seberang sana, tapi akan disebut sekali.

Masjid ini agak terpencil dari pandangan orang yang lalu lalang, berada pula di kampung yang jumlah penduduk semakin suram. Solat Jumaat hanya tamam 12 orang sahaja. Kalau nak kira 40 orang, tak merasalah orang kampung ini untuk solat Jumaat. Kuliah pengajian ilmu langsung tiada, tiada kemampuan untuk panggil penceramah. Jika panggil pun belum tentu penceramah sanggup hadir.

Mereka bercerita tentang orang muda lari keluar dari kampung mencari pekerjaan. Yang tua pula semakin sedikit, pergi tak kembali (meninggal). 






 Kami wakil Pejabat Agama Islam Daerah Lipis, (Ust Amin, Saya dan Ustazah Fasha) yang muda. Penduduk kampung semua veteren.

 Juadah memang tiptop, sebab masak guna kayu api.

Ketika Iftar, Saya kira hanya 13 orang kampung lelaki dan perempuan yang hadir. Kata mereka : beginilah kampung ini, Kami dah biasa..
'
Tazkirah selesai Iftar, saya sentuh berkaitan Nuzul Al-Quran.

Solat terawih, semuanya warga emas.


 Bergambar kenangan bersama penduduk kampung. Insya-Allah ada ruang saya akan bertandang lagi. Betapa mereka sangat gembira dengan kehadiran kami.

 Sedikit sumbangan yang tidak seberapa dari Pejabat Agama kepada pihak masjid.

 Paling berharga di masjid ini, Mimbar lama yang masih digunakan. Cerita Tok Empat Kampung (ketua kampung) Dulu ada orang nak buat yang baru, tapi dia tak setuju sebab sayang dengan mimbar tersebut.

 tahun 1969 yang tercatat di Mimbar. 

Semoga masa depan Masjid Kampung Talus/ Dala semakin cerah.. Insya-Allah, kita optimis dengan masa depan Islam yang gemilang.


No comments: