Saturday, June 18, 2016

Seputar memori silam : Sejarah itu Indah

Masa  lalu  tidak boleh diulang kembali. Hanya menjadi kenangan dan sejarah. Kata Lagenda tinju dunia, Allahyarham Muhammad Ali " Sejarah itu indah" .
Kelmarin, Saya berkesempatan melawat Time Tunnel di Cameron Highland, saya kongsikan sebahagiannya di sini : 



Bersedia untuk berangkat jauh merantau. Saya pernah terbaca ketika Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz baru pulang dari Mesir, ketika itu orang kampung tidak berapa cam dengan penampilannya yang berpakaian moden. Melihatkan beg pakaiannya yang bertuliskan nama Nik Abdul Aziz barulah mereka tahu di depan mereka ialah TGNA. -Saya agak mungkin beg semacam ini bentuknya.

Pelbagai jenis telefon bimbit yang berubah-ubah mengikut zaman. Telefon Atur di zaman pertengahan 80an-awal 90an. Saiz telefon besar siap sekali dengan beg. Ketika itu kebanyakan orang bisnes yang menggunakannya. Saya ketika itu menggelarnya telefon kereta. Kerana kebiasaannya orang akan meletakkan telefon tersebut di dalam kereta untuk dicas dan payah untuk dibawa ke hulu hilir kerana saiznya yang besar dan berat.

 Jalan Berhala di Brickfields. Dahulu tulisan jawi disertakan, sekarang perlu diperkasakan semula kerana buta jawi kebanyakannya buta juga membaca Al-Quran. Di Temerloh terdapat kampung Berhala Gantang yang dibuka oleh Ulama'.

 



 Penulisan poskad sudah semakin dilupakan kini.

 Saya nak tunjuk gambar iklan ubat ikan kod. Dahulu semasa kecil saya minum minyak ikan tu lah.

 Saya pun tak tahu benda apa ni, sama ada mainan atau  alat tulis. Jangan main tikam punya dah la..huhu.


Akhirnya saya petik video ini - https://youtu.be/Gs-YTePcrh8


History So Beatiful - Muhammad Ali

No comments: