Wednesday, June 15, 2016

Muhammad Ali dalam kenangan

Tidak perlu diceritakan siapa Muhamad Ali, kerana kebanyakan dari kita sangat maklum pasal insan ini. Baru sahaja meninggal dunia, semoga roh Allahyarham dalam keberkatan dan dilimpahi rahmat Allah. 
Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah, ketika majlis mengenang Allahyarham yang turut dihadiri oleh Bill Clinton dan wakil rasmi Presiden Amerika, majlis dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran yang dibacakan oleh Imam Hamzah Abdul Malik.  Beliau membaca dengan Qiraat riwayat Imam Warsh. Setelah itu tampil saudari  'Aya Khutma'   membacakan  terjemahan ayat al-Quran. 

Secara tidak langsung, Muhamad Ali telah mendekatkan masyarakat bukan Islam kepada Islam dengan kemasyhurannya.






 Ketika berkunjung ke Kaherah



 Saat Muhamad Ali datang ke Malaysia

Bersama Tuanku Abdul Halim

Dikatakan semasa di Malaysia, Muhamad Ali ada menanam pokok rambutan di Masjid Negara. Di manakah pokok tersebut sekarang ?

Muhamad Ali di Rumah Sabah, turut sama Tunku Rahman Putra al-Haj










Bandar New York di Amerika  mengubah nama jalan 33rd Street menjadi Muhammad Ali untuk memberi penghormatan kepada lagenda tinju dunia tersebut. Jalan di kawasan elit Manhattan itu diganti menjadi jalan Muhammad Ali. Jalan itu terletak di daerah Madison Square Garden, tempat juara dunia tiga kali itu pernah bertanding sebanyak lapan kali. 


Antara dakwahnya secara tak langsung : https://youtu.be/e04bhFCHFZU

No comments: