Tuesday, June 21, 2016

Seputar Memori Silam : Masjid Negeri Sultan Ahmad 1, Kuantan.

Sabtu kelmarin, saya berkesempatan menjejakkan kaki ke Masjid Negeri Sultan Ahmad 1 Kuantan. Tempat ini banyak merakamkan memori silam saya terutama ketika bergelar pelajar Maahad Tahfiz Masjid Negeri dahulu. 

Kini, saya semakin jarang berkunjung ke Masjid Negeri, antaranya kerana faktor parking yang susah di tengah bandar Kuantan. Lebih selesa untuk mencari masjid yang berada di pinggir bandar. Semoga Masjid Negeri terus menyerlah khususnya dalam Negeri Pahang. Saya percaya pentadbirannya sentiasa merancang pelbagai aktiviti dan program demi untuk memajukan lagi Masjid Negeri.

Bersebelahan dengan Masjid Negeri, terdapat deretan  bazar yang menjual pelbagai juadah untuk berbuka puasa. Ramai orang yang berkunjung ke bazar tersebut, cuma saya perhatikan gerai yang paling ramai pengunjung sampai kena berbaris panjang ialah di gerai Murtabak Ghazali dari Pekan. Gerai lain takde lah sampai kena berbaris. Yang saya tahu murtabak yang terkenal di Pekan ialah Murtabak Mengkasar dan Murtabak Mawar. Orang luar biasanya mencari Murtabak Mengkasar dan orang Pekan lebih memilih Murtabak Mawar. Saya syorkan untuk mencuba Murtabak Pekan baik Mengkasar mahupun Mawar.

Wakaf yang menjadi rebutan di Masjid Negeri, kerana hanya ada satu sahaja. Zaman saya belajar dahulu belum ada lagi. 

No comments: