Thursday, June 23, 2016

Seputar Memori Silam : Khatam Al-Quran





Sekarang kita masih berada dalam Bulan Ramadhan yang sangat istimewa. Al-Quran diturunkan dalam bulan ini. 
Pada malam Al-Qadar turunnya Al-Quran dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia. 
Firman Allah : 
انا انزلناه في ليلة القدر
"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam Al-Qadar" 
(Surah Al-Qadr : 1)

Kemudiannya Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur melalui perantaraan malaikat Jibril kepada Rasulullah SAW bermula pada 17 Ramadhan tahun 610M ketika Rasulullah SAW sedang berada di gua Hira'.

Peristiwa penurunan Al-Quran yang  lebih dikenali Nuzul Al-Quran disambut dan diingati saban tahun. Di negara kita, ada negeri yang cuti khas sempena nuzul al-Quran termasuklah negeri Pahang. 

Masjid, surau, NGO, Komuniti dan Jabatan menganjurkan pelbagai program sempena dengan Nuzul Al-Quran. Saya tidak mahu ulas aktiviti dan program yang dianjurkan. Cukuplah sekadar saya menyatakan semoga dengan program dan aktiviti yang dianjurkan oleh pelbagai pihak  bersempena dengan nuzul Al-Quran semakin dapat mendekatkan diri kita  dengan Al-Quran.


Kenangan terindah di bulan Ramadhan ialah saya berjaya mengkhatamkan hafazan al-Quran ketika belajar di Maahad Tahfiz dalam bulan Ramadhan. Kebanyakan di kalangan kami memang telah 'set' masa untuk menamatkan hafazan dalam bulan Ramadhan untuk mengambil keberkatan bulan yang istimewa itu. Doakan semoga saya terus istiqamah sebagai 'Hamlatul Al-Quran' insya-Allah.

No comments: