Thursday, October 19, 2017

Masak Bubur Asyura

Adat di tempat kita, pada bulan Muharam, masyarakat akan bergotong royong membuat bubur Asyura.
Tahun ini, Kami tidak merancang nak buat besar-besar. Cukup sekadar bagi nak merasa atau pelepas bagi yang gian  nak mengacau bubur Asyura.
Projek ini pun kami tidak jalankan pada hari ke 10 dalam bulan Muharam. Kerana pada hari tersebut disunatkan untuk berpuasa. Kalau dah anjur program memasak. Mencabarlah nak suruh berpuasa.

Satu lagi yang sering menjadi kepercayaan turun temurun adalah kaitan antara bubur asyura dan kisah Nabi Nuh AS. Ramai yang berkata bahkan para Ustaz pun tidak terkecuali  menceritakan yang kita buat bubur Asyura ni bersempena dengan kisah Nabi Nuh AS bersama para pengikutnya. 
Mereka tiada makanan disebabkan banjir besar. Lalu mereka pun buatlah bubur Asyura.

Walhal, resepi bubur Asyura kita ni ikut resepi Nabi Nuh AS ke? 

Bagi saya, Jika ada sesiapa yang hendak membuat bubur Asyura, tiada masalah. Buat gotong royong bersama-sama dapat mengeratkan silaturahim. 
Cuma kena betulkan kefahaman masyarakat. Sebab apa kita buat bubur Asyura. Kita buat tiada kaitan pun dengan Nabi Nuh AS. Dan tiada kaitan juga dengan sambutan orang Syiah.
Bagi yang tak setuju, tiada masalah. Bila ada orang bagi bubur Asyura yang telah siap dimasak. Jangan makan. Tapi bagi dekat saya. huhu.


#PermaiMenulis
#Asyura
#CatatanImamKecil




 Pinjam kawah di surau Taman Pertama. Kawah di Masjid kami sudah pecah dan retak. Walaupun masih baru. Sebelum ini ramai sangat peminjamnya. Biasalah bila guna bukan harta sendiri, macam-macamlah jadinya.


 Imam Masjid 


 Tempoh memasaknya yang panjang. Pendapat saya,  mereka yang tiada aktiviti lain boleh ceburi aktiviti ini. Tetapi bagi mereka yang mempunyai jadual yang padat, seperti para ulama dan pimpinan mungkin tidak sesuai untuk menjadi chef utama. 



Channel : https://t.me/AzraiePermai

Kalian suka makan kek ?
Jom Oder kek dengan kami

"Kek Moist Choc "

🏃Dapatkan dengan segera
🏃Tempahan juga diterima

🔛 FREE  COD : Area Taman Guru dan KUIPSAS Kuantan.
  ✅AREA LAIN dikenakan caj mengikut kawasan  Rm 1 -Rm 3   sahaja minima 3 bekas
Apa tunggu lagi ❓ 
Ambil phone dan wasap ke no : http://wasap.my/601113025900/ORDER

No comments: