Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Friday, September 17, 2010

Lepas Solat Raya je...kena bertahlil

Malam Raya : Ada orang yang berkata kepada saya ; " esok lepas solat raya kita buat majlis tahlil macam dulu-dulu biasa masjid kita buat"..
Pagi raya : Kata orang : "jangan lupa buat pengumuman majlis tahlil lepas solat raya"
Lepas solat raya tahun lepas : Kata orang :" tak buat tahlil ! biasa kita buat tahlil lepas solat raya " gomelnya sambil bersalam-salaman.
Lepas khutbah raya tahun ini : sama seperti tahun lepas, jemaah beredar dari masjid tanpa majlis tahlil. Kenapa kami tak nak buat majlis tahlil lepas solat hari raya.
Selepas solat raya, ketika bersalaman dengan ahli jemaah, ada saya menanya kepada beberapa orang : "nak beraya ke mana lepas ni" jawabnya : "nak ke kubur dulu"
Pernah suatu masa dahulu, ketika kami datang beraya, tuan rumah tidak ada, anak-anaknya sahaja yang ada, kata si anak mak tak ada, pergi kubur.
Begitulah sedikit gambaran tentang suasana hari raya masyarakat kita. Dua perkara yang menjadi antara kemestian yang perlu dilaksanakan pada hari raya ialah tahlil lepas solat hari raya dan ziarah kubur pada hari raya.
Secara mudahnya, hari raya ialah hari untuk kita bergembira bukannya hari kesedihan. Sedangkan dua agenda (tahlil dan ziarah kubur) merupakan amalan yang melambangkan kesedihan. Tak perlu hari kegembiraan kita selitkan dengan kesedihan. Agenda ini boleh sahaja kita lakukan di hari-hari yang lain.
Masalahnya lagi ialah, yang menjadi tekong untuk agenda ini ialah imam-imam, ustaz-ustaz. Masyarakat berkata: "ustaz tu pun buat, imam tu yang jadi leadernya, kita-kita ini ikut sahajalah.
Kenapa boleh jadi begitu. Antara punca utamanya ialah, masyarakat kita masih terbelengu dengan kejahilan. Mereka anggap amalan yang dilakukan itulah yang paling tepat dengan kehendak Islam tetapi hakikat sebenarnya tidak..
Maka perlunya kita kembali kepada budaya ilmu pengetahuan, dengan ilmu sahaja dapat membentuk diri kita menjadi orang yang faham kepada kehendak agama yang sebenar-benarnya..
Beberapa dalil yang boleh menjadi rujukan kita :
Dalil Hari Raya untuk kita bergembira :
Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak.
1.Syeikh Sayyid Sabiq r.h berkata:
"Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati." – Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290.
2. Rasulullah s.a.w sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata:

"Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959.
Dalil berkaitan kenduri arwah dan ziarah kubur :
1. “Dari Jarir bin Abdullah al-Bajali ia berkata: Kami (para sahabat) menganggap berkumpul-kumpul di tempat mayat dan menyiapkan makanan sesudah kematian (lepas dikebumikan) adalah termasuk dalam hal meratapi Si Mati.” (Dikeluarkan oleh Muslim 822 (Kitabus Siam) no. 1164. Abu Daud. 2/812-813. (Kitabus Siam). No 2433. At-Turmizi . (Bab As-Siam) no 756 Turmizi berkata: Hadis hasan sahih. Ibnu Majah 3/206-207 (Kitabus Siam) no 1716)
2. Larangan menyambut Hari Raya di kuburan termasuklah di kubur para nabi, wali atau mana-mana kubur, kerana tidak ada Hari Raya kubur (عيد القبر). Nabi sallallahu ‘alahi wa-sallam bersabda:
عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهَ وَسَلَّمَ : لاَ تَتَّخِذُوا قَبْرِيْ عِيْدًا
“Dari Abi Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Telah bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah jadikan kuburku sebagai tempat berhari raya”. (Hadis Sahih H/R Ahmad 2/367 dan Abu Daud 2042)
Wallaua'lam

No comments :