Tuesday, September 21, 2010

Solat & Pembesar Suara

Kadang-kadang tengah kita solat di Masjid atau surau, sistem pembesar suaranya buat hal. Kalau tak berbunyi tahan lagi lah, kalau bunyi bingit berdesing masalah besar juga. Bagi masjid dan surau yang besar, Pembesar suara ini sangat penting, sampaikan boleh mempengaruhi kekhusyukan solat seseorang.
Contohnya : Kalau mikrofon rosak, tidak berbunyi, imam rasa tak senang, makmum juga tak dengar, dah bangun rukuk ke belum, dah bangun dari sujud ke?
Kalau pembesar suara jadi sound trouble pun masalah juga. kita boleh istilahkan bising, bergema, bergaung, bingit.. sakit telinga kita, kalau dah rakaat terakhir tahan lagi, ini baru rakaat pertama untuk solat yang empat rakaat..masalah besar.. Imam dapat masalah, makmum pun masalah..tumpuan dalam solat confirm dah lari, tak khusyuk lagi...
Kenapa biasa masalah sistem pembesar suara ini berlaku dekat masjid dan surau sahaja? dekat dewan-dewan, dekat persembahan konsert tak pula berlaku.. Antara sebabnya..yang dekat masjid dan surau harganya murah.. beratus ringgit sahaja, kalau ribu pun tak banyak ribunya. Yang untuk konsert tu sampai ratusan ribu ringgit...al maklumlah untuk agama ini...dananya tak banyak..pihak berkuasa pun tak berapa nak bagi dana..kena mohon beria, hantar kertas kerja, mohon sana sini, kutip derma..barulah dapat..
Berbalik kepada masalah tengah kita solat, pembesar suara bermasalah..bingit, berdesing dan seumpamanya...apa yang perlu kita buat.
Ada imam itu, buat tak tahu sahaja, khusuk konon, nanti kalau gerak lebih tiga kali batal pula katanya..
Jadi apa agaknya yang perlu kita buat??
Perbuatan menutup pembesar suara ketika tengah solat itu tidak membatalkan solat. Imam yang menutup pembesar suara itu dikira telah melakukan kebaikan, kerana kalau tidak ditutup akan terus mengganggu tumpuan jemaah lain yang sedang bersolat.
Wallahua'lam..

No comments: