Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Thursday, September 09, 2010

Waktu Kritikal di Masjid

Waktu yang sangat kritikal. Biasa berlaku pada Maghrib Ramadhan terakhir. Hinggakan mungkin ada surau atau masjid yang tidak berazan dan tidak dilaksanakan solat berjemaah pada waktu tersebut.
Untuk Ramadhan kali ini, di Masjid tempat saya pun begitu juga, hanya dua orang sahaja makmum solat maghrib untuk sebuah masjid daerah. Ke mana yang lainnya? nak kata balik kampung semuanya tidak munasabah, kerana ramai penduduk yang sudah berumur, tidak lagi balik kampung tetapi menunggu anak pinak yang balik ke rumah mereka.
Orang biasanya memulakan Ramadhannya dengan berlumba-lumba mengerjakan amal ibadah, berlumba-lumba ke Masjid, bertadarus, bersedekah, tetapi terlupa pada penghujung Ramadhan. Ruginya kalau kita tutup Ramadhan kita dengan penutup yang tidak berapa molek. Kalau kita bekerja, kita akan menunggu pada hari terakhir kita bekerja, kerana majikan akan membayar ganjaran pada hari terakhir kita bekerja.. nah!, kalau bulan Ramadhan kenapa kita tidak tunggu sampai hari terakhir, mungkin Allah akan membayar pada hari terakhir?
Pada hari terakhir, ramai juga orang yang datang ke Masjid kami, selepas petang bertali arus, kemudian waktu maghrib sepi, sambung berduyun-duyun selepas isya' pula.. kesnya nak bayar zakat. Ada yang beberapa minit lagi nak masuk asar..lepas sahaja bayar zakat terus cabut, tak menyempat nak bersolat dahulu...
Begitulah manusia akhir zaman ini..jahilnya banyak dari alimnya..
Mudahan kita semua diselamatkan dari gejala jahiliyyah moden ini..

No comments :