Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Saturday, September 18, 2010

Kad Raya

Bila hari raya sahaja, suatu amalan yang biasa masyarakat kita amalkan ialah menghantar kad ucapan selamat hari raya atau lebih dikenali dengan kad raya.
kedai-kedai mula menjual kad raya sebelum bulan Ramadhan lagi, dan biasanya ruangan tempat jualan kad raya tersebut akan penuh sesak. Ada orang dewasa, ada kanak-kanak, masing-masing memilih jenis kad raya yang mereka minati.
Pejabat pos yang biasanya kurang dikunjungi orang sampaikan terpaksa melantik pekerja sambilan bagi membantu pekerja sedia ada. Nak katanya banyak sangat kiriman kad raya yang perlu diuruskan dalam tempoh masa yang terbatas.
Walaupun kecanggihan teknologi ketika ini membawa kepada pengenalan pelbagai alternatif untuk mengutuskan ucapan salam Aidilfitri, namun kaedah tradisi dengan cara mengirim kad-kad ucapan tetap tidak diketepikan terus oleh orang ramai.
Namun, dari segi rating nyata penghantaran kad raya kini kalah dengan alternatif yang lain. Ramai orang lebih berminat untuk menghantar kiriman sms yang lebih murah, mudah dan pantas. Ada juga yang menghantar kad raya Cyber Greeting Cards yang lebih cepat, mudah dan percuma.
Untuk tahun ini, jumlah kad raya yang saya terima sangat sedikit. Sebenarnya dari dulu lagi tak pernah banyak pun. Cumanya untuk tahun ini hampir tiada. Walaupun sangat sedikit, tetapi ada suatu kiriman kad raya yang boleh lah juga kalau nak dibanggakan. PM bagi kad raya pada saya. Walaupun hanya staf PM yang kirimkan, kira ok lah juga.. dapat kad raya dari PM :)..











No comments :