Thursday, September 16, 2010

Masjid Selepas Ramadhan

Suasana di Masjid-masjid dilaporkan semakin tenang. Aliran trafik di pintu pagar masjid juga kosong, tidak ada masalah jika laluan masuk, ada kereta atau pun trealer nak keluar atau pun pada laluan keluar ada kereta yang masuk.
Ruang parking juga kosong, jika pada bulan lalu, sampaikan terpaksa buat pengumuman.. nombor plat bla..bla..bla sila alihkan kenderaan, ada kereta yang hendak keluar.
Kenapanya boleh jadi begitu?
Rupanya bulan Ramadhan dah sampai penghujung. Masyarakat kita ini ramainya yang hadir ke masjid dalam bulan Ramadhan sahaja .Pun begitu saya punya harapan adanya insan terpilih yang disebabkan madrasah Ramadhan yang lalu menatijahkan hasilnya insan tersebut terus kekal menjadi ahli masjid dan saya telah nampak adanya di Masjid kami, walaupun tidak ramai tetapi kita mendoakan supaya mereka terus istiqamah menghadiri ke Masjid insyaAllah.

Agaknya... Bagi sebuah Kampung yang namanya Kampung Masjid, tidak ada masalah bagi penduduknya untuk mengimarahkan masjid mereka. di rumah, di kedai pun mereka sudah boleh beriktikaf sebabnya seluruh kampung mereka adalah masjid. Mungkin kita boleh buat soalan teka teki, Dimanakah Masjid yang paling besar di negeri Pahang / Malaysia?
Sebab itu Masjid Kampung Masjid ini saiznya kecil sahaja, malap, tak ramai orang. Sebabnya orang sini tak perlu lagi hadir ke masjid, alasannya kampung mereka sudah masjid.



No comments: