Monday, June 05, 2017

Adikku masuk Matrik



Hari ni adik saya mendaftar masuk ke kolej matrikulasi. Siapa sangka akhirnya boleh masuk matrikulasi...huhu..
Adik saya disekolahkan ke Maahad Tahfiz swasta. Jadi generasi pertama pulak tu.. Maahad tahfiz pertama beberapa bulan sahaja. 
Kemudian berpindah ke Maahad tahfiz yang kedua, pelajar hanya ada beberapa orang sahaja.
Kemudian ada isu antara pentadbiran dengan Ustaz (mudir), mudir pun buat pertemuan dengan parent bagi pilihan sama ada pelajar terus kekal di maahad tahfiz tersebut atau ikut mudir.
Majoriti memilih untuk ikut mudir. Mudir buka maahad tahfiz baru bersama pelajar yang transfer. Dia stay di situ sehingga berjaya menamatkan hafazan 30 juz pada tahun 2015.
Maahad hanya tumpu pada hafazan al-Quran, di samping beberapa pelajaran kitab (agama) yang lain. Style Maahad tahfiz tabligh.. karkun muda katakan..
Kemudian tahun lepas (2016), baru masuk sekolah Menengah biasa di kampung. Terus masuk tingkatan 5 (ikut umur), tak pernah pun merasa bersekolah tingkatan 1-4, huhu..
PMR@ Pt3 tak pernah ambik.
Alhamdulillah SPM dapat la 7A, pelajar kedua terbaik kat sekolah, (8A sorang, 7A dua orang, 5A sorang- 4 orang tu lah yang result gempak kat sekolah kampung ni).
Kira ok sangat lah result adik saya yang hanya belajar akademik setahun sahaja di tingkatan 5.
Sekarang dia telah ada syahadah tahfiz 30 juzuk dan SPM. Berbeza dengan kawan sekolahnya yang hanya ada Spm. Semoga terus sukses bersama al-Quran.

No comments: