Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Tuesday, June 06, 2017

Manusia tidak boleh lari dari dipantau

Situasi 1
Antara tugasan Cikgu di sekolah mengambil kehadiran pelajarnya. Saya masih ingat ketika di sekolah rendah, cikgu sebut satu-satu nama anak muridnya. Siapa yang hadir akan mengangkat tangan. 
...
Situasi 2 
Pelajar di sekolah tidak boleh lari dari menghadapi peperiksaan. Natijah dari peperiksaan akan ada pelajar yang lulus dan gagal. 
...
Situasi 3
Pelajar juga akan menghadapi kejohanan sukan. Juga setiap acara dipertandingkan. Maka akan ada juaranya.


Kenapa tidak..

Cerita 1
Kehadiran pelajar sekolah tidak perlu diambil rekod kedatangannya. Ikut suka la nak hadir sekolah atau tidak. Kenapa cikgu perlu kisah? Bukan sekolah tu cikgu yang punya.. kan.
...
Cerita 2
Tidak perlu diadakan peperiksaan. Belajar sahaja tanpa periksa. Bukankah pelajar akan dapat belajar  tanpa ada tekanan. Kerana peperiksaan itu mentensenkan pelajar bahkan guru juga tertekan dengan sistem peperiksaan. Nak kejar silibus, nak mark paper lagi.
...
Cerita 3
Acara sukan, main suka-suka sahaja macam budak-budak kecil main petang-petang. Bukankah itu lebih menggembirakan berbanding kena bertanding. Ini setiap petang kena training yang meletihkan, belum campur dengan injured lagi, nak cover studi lagi.

Kerana..
Pelajar di sekolah perlu melalui proses pemantauan. Dan pemantaunya tidak lain adalah guru. Murid suka atau tidak, guru suka atau tidak, Itulah sistem yang perlu dilalui.
Sistem yang tidak menggembira itulah akhirnya akan memberi kejayaan di kemudian hari kepada pelajar.

#PermaiMenulis
#Pantau
#nazir

No comments :