Luahan


Subscribe

RSS Feed (xml)

Saturday, June 03, 2017

Kisah Ramadan (KIRAM 16) Berapa Gelas nak minum ?

Sehari kita disarankan minum 7-8 gelas supaya air cukup dalam badan. Siapa yang time sahur mampu minum sampai 7 gelas?
Kalau gelas kecil yang orang buat minum syai (teh) arab atau biasa orang balik Mekah hidangkan air zam-zam dalam cawan kecil yang sekali teguk je dah habis, yang tu tak aci lah. 
Kebiasaan orang macam saya, time sahur segelas penuh je yang mampu. Kadang tak penuh pun segelas.
Maksudnya air tak cukup lah dalam badan, tetapi kita saksikan kehebatan ibadah puasa. Kita mampu bertahan sehingga seharian.
Tu tak kira lagi jenis yang tak bangun sahur. Selamba je bertahan seharian tanpa makan dan minum.
Inilah dia kekuasaan Allah. Allah perintahkan hambaNya melaksanakan sesuatu yang memang dalam kadar kemampuan kita.
Jadi lembiklah bagi siapa yang tak puasa tanpa sebarang keuzuran. Walaupun mungkin ada yang nampak ganas di mata manusia kononnya. 

No comments :